De kenmerken van verschillende generaties

De werkvloer bestaat vandaag de dag uit meerdere generaties, van Babyboomers tot Generatie Z en zelfs de opkomende Generatie Alpha. Elke generatie heeft zijn eigen waarden, werkstijl en verwachtingen, beïnvloed door de tijd waarin ze is opgegroeid. Babyboomers staan bekend om hun loyaliteit, terwijl Generatie X pragmatischer is, Generatie Y flexibiliteit waardeert en Generatie Z zich richt op zingeving en werk-privébalans. Generatie Alpha groeit op in een digitale wereld en zal de werkomgeving veranderen.

De generaties op de werkvloer

Wie zijn ze en wat kenmerkt ze?

Het is goed om te weten wat de verschillende generaties precies kenmerken. Dit helpt je niet alleen om je eigen stijl te begrijpen, maar ook die van je collega’s. 

  1. Babyboomers (1940-1955)
    Babyboomers zijn de generatie die na de Tweede Wereldoorlog opkwam. Deze tijd kenmerkte zich door economische groei, stabiliteit en de opkomst van massaproductie. Ze zijn praktisch ingesteld, hebben een no-nonsense mentaliteit en zijn loyaal aan hun werk en werkgever. Teamwerk is belangrijk voor hen, en ze zijn gewend hard te werken en lange uren te maken.
  2. Generatie X (1955-1970)
    Generatie X, groeide op in een tijd van economische onzekerheid. Ze zijn meestal behoudend en hebben een sterke werkethiek. Ze zijn vaak goed in het vinden van oplossingen in moeilijke tijden, pragmatisch ingesteld, en houden van structuur.
  3. Pragmaten (1970-1985)
    Pragmaten zijn daadkrachtig, zelfredzaam en kunnen opportunistisch zijn. Ze zijn goed in het nemen van eigen verantwoordelijkheid en zoeken naar snelle, praktische oplossingen. Ze zijn resultaatgericht en besluitvaardig.
  4. Generatie Y (1985-2000)
    Generatie Y, oftewel “millennials”, zijn creatief, flexibel en hebben hoge verwachtingen van hun werk, werkgever en van zichzelf. Ze willen niet alleen een goede werk-privébalans, maar ook betekenisvolle werkervaringen en een collegiale werkomgeving. Ze zijn gewend om technologie in hun dagelijks leven te integreren en denken vaak out-of-the-box.
  5. Generatie Z (2000-2015)
    Generatie Z is de eerste generatie die volledig digitaal is opgegroeid. Ze zijn omgevingsbewust, geven om maatschappelijke verantwoordelijkheid en zijn zeer zelfbewust. Ze kunnen soms kwetsbaar overkomen door de constante druk van sociale media, maar zijn tegelijkertijd ook zeer gedreven en serieus in hun werk. Het zijn harde werkers en ze houden van duidelijkheid en zekerheid.
  6. Generatie Alpha (vanaf 2015)
    De jongste generatie, die nog niet echt op de werkvloer aanwezig is, maar al wel invloed uitoefent op de manier waarop we denken en werken. Generatie Alpha groeit op met kunstmatige intelligentie, augmented reality en een constante stroom van informatie. Het is de generatie die in de toekomst de werkvloer zal domineren, met een hyper-digitale mentaliteit.

Nu je inzicht hebt in de verschillende generaties die aanwezig zijn op de werkvloer, is de volgende stap om actief de verbinding te zoeken. Hoe kun je effectief samenwerken met collega’s van diverse generaties? Dat lees je hier.

Advies nodig?

Voor juridische vraagstukken, vragen over financiering, hr of andere simpele en complexe kwesties kun je terecht bij een van onze adviseurs.

Contacteer de adviseur Bel ons
Barbara Geerlings

Barbara Geerlings

Beleidsadviseur werkgeverszaken

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.