“Je moet daar zijn, waar je klanten zijn.” Een bekende uitspraak, maar wat betekent dat eigenlijk in deze tijd? Moet je overal tegelijk zijn, online én offline? En hoe zorg je ervoor dat mensen zich welkom voelen en graag bij je terugkomen?
De juiste plek is meer dan alleen een locatie
Het gaat erom dat je de plek of plekken waar je je klanten ontmoet, zorgvuldig kiest. Of het nu je winkel, je website of een pop-up store is: de plek moet kloppen. Het moet een plek zijn waar mensen zich thuis voelen, waar ze graag komen en waar ze je als merk herkennen en een band met je merk en de mensen kunnen opbouwen.
Een goede plek speelt in op de wensen van je klanten. Bezoekers verwachten een sfeervolle en veilige omgeving. Ze willen zich begrepen voelen en ervaren dat ze welkom zijn. Dat geldt voor je fysieke winkel, maar ook voor je website of social media kanalen.
Balans tussen beleving en praktische zaken
Stem alles wat bezoekers zien, voelen, horen en ruiken op elkaar af. Mensen voelen zich aangetrokken tot plekken waar alles met liefde is gedaan. Vergeet daarbij niet de praktische kant: is de plek breed toegankelijk, betaalbaar, zijn je producten er goed zichtbaar, is de locatie goed vindbaar en bereikbaar?
Soms weten mensen precies wat ze willen. Ze willen gemak, snel en efficiënt hun boodschappen doen of een specifiek product vinden. Maar ook dan is het belangrijk om te blijven verrassen en vernieuwen. Prikkel de aandacht en zintuigen door positieve emoties te creëren en onderscheidende dingen te doen.
Overzicht en licht is belangrijk, maar niet genoeg. Verras je klanten met etalages, visuals en opstellingen die hen doen stoppen en kijken. Denk aan IKEA, dat klanten langs een pad leidt en laat zien wat ze thuis kunnen doen met de beschikbare ruimte.
Een goede winkelervaring heeft ook te maken met praktische zaken. Zorg voor voldoende parkeergelegenheid, goede hygiëne, sanitaire voorzieningen, ruime paskamers en snelle roltrappen. Investeer in de techniek van je winkel om een rijk winkelgevoel en veel (onbewust) comfort te creëren.
Internet speelt een steeds belangrijkere rol in het winkellandschap. De functie van de fysieke winkel verandert daardoor constant. Mensen starten hun klantreis overwegend online. Zorg daarom voor een aantrekkelijke website en een goede webshop. Maak het winkelbezoek bijzonder en meer dan de moeite waard.
Vier soorten ondernemers: welke ben jij?
De Plekverrijker
De Plekverrijker is trots op zijn winkel en doet er alles aan om de klantreis zo aangenaam mogelijk te maken. Hij investeert in de winkel, zorgt voor een goede verlichting, een prettige geur en passende muziek. De producten komen perfect tot hun recht en de visuele presentatie is onderscheidend.
De Plekstrateeg
De Plekstrateeg zoekt altijd naar nieuwe mogelijkheden om zijn doelgroep te ontmoeten. Hij maakt gebruik van pop-up stores, etalages bij collega-ondernemers en tijdelijke kiosken op drukke stations. Hij ziet tijdelijke locaties als ideale plekken om te experimenteren, nieuwe dingen te testen of voorraad te verkopen.
De Internetbenutter
De Internetbenutter vraagt zich af hoe hij internet kan inzetten om mensen beter te helpen. Hij heeft een visie en een strategie om bezoekers online te verleiden tot conversie. Hij ziet internet als een integraal onderdeel van zijn strategie en beseft dat mensen altijd en overal informatie en inspiratie willen. Het kan gaan om eigen online activiteiten, betaald gebruik op platformen van derden of via klantparticipatie op sociale mediakanalen.
De Plekkoloog
De Plekkoloog begrijpt hoe hij vertrouwen kan opbouwen bij zijn klanten. Hij is consistent in zijn boodschap en maakt waar wat hij belooft. Hij weet welke plek het beste werkt voor zijn klanten, zowel online als offline. Hij neemt zijn klanten mee in zijn verhaal en creëert zo een sterke loyaliteit en vloeiende klantcontacten.
De toekomst is aan de Plekkoloog
In een wereld waarin online en offline steeds meer verweven raken, is het belangrijk om de juiste plek te vinden om je klanten te ontmoeten en activeren. De Plekkoloog begrijpt dit als geen ander. Hij weet hoe hij vertrouwen kan opbouwen, hoe hij zijn klanten kan verrassen en inspireren en hoe hij een sterke band met hen kan creëren. Uiteindelijk zal dat op moment ergens leiden tot een aankoop.
“Men hoeft de wereld niet te begrijpen, men moet alleen zijn plaats erin weten te vinden” – Einstein