Maak kennis met de jury van
De Leukste Winkel van Nederland

De verkiezing van De Leukste Winkel van Nederland draait om winkels die uitblinken in klantbeleving, innovatie, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Een deskundige jury van experts uit verschillende vakgebieden beoordeelt de genomineerden en helpt de winnaars te kiezen. Ontmoet de juryleden die dit jaar bepalen welke winkel zich mag kronen tot de leukste van Nederland.

Jonathan van Noord – Director of content bij De Ondernemer

Jonathan volgt de ontwikkelingen in de retailbranche op de voet en heeft een scherp oog voor vernieuwende en impactvolle concepten.

“Koop je bij de vent of bij de tent? Hoe je jouw verhaal overbrengt, wordt steeds belangrijker om klanten te krijgen én te binden.”

Carin Frijters – Conceptontwikkelaar en Eigenaar van RetailTheater

Carin is een creatieve kracht achter succesvolle winkelconcepten. Met haar expertise brengt ze innovatie en aantrekkingskracht samen in retail.

“Bedrijven – retailers – die mee willen blijven doen, zullen moeten doen waar velen niet zo goed in zijn. Ze zullen moeten luisteren naar wat de consument wil, in plaats van het ze te vertellen.”
David Carlson, Holistic Thinker and Design Entrepeneur
Olaf Zwijnenburg – Sector Manager Retail bij Rabobank

Olaf combineert zijn expertise in retail met een financiële blik op duurzaamheid en innovatie. Hij begrijpt de uitdagingen én kansen voor ondernemers in de detailhandel.

“Als pionier van de integratie van winkels en online help ik ondernemers navigeren door veranderende consumententrends en technologieën.”

Harry Bijl – Innovatiestrateeg bij INretail

Als innovatiestrateeg helpt Harry winkels om klaar te zijn voor de toekomst. Zijn frisse ideeën inspireren ondernemers om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden.

“Ik ben mijn hele leven al gefascineerd door winkels en winkelen. Ik wil altijd ontdekken voor wie ze aantrekkelijk zijn en wat ze bijzonder en verdienend maakt.”

Stephanie Hopmans – Wooninfluencers

Stephanie inspireert dagelijks duizenden volgers met haar kijk op interieur, sfeer en wonen. Haar unieke perspectief op trends en beleving maakt haar een waardevolle toevoeging aan de jury.

“Marketing geeft winkels de kracht om hun verhaal te vertellen, in een mix van authenticiteit, betrouwbaarheid en innovatie!”

Rupert Parker Brady – Retail Expert en Strateeg

Een bekende naam in de retailsector met jarenlange ervaring in strategie en consultancy. Rupert heeft een scherp oog voor trends en helpt winkels hun volledige potentieel te benutten.

“Retailers komen en gaan. Winkels blijven essentieel voor de economische vitaliteit van centrumgebieden.”

Ruth Uitewaal – Klantbelevingsexpert en Eigenaar van Real Retail Lab

Ruth is gespecialiseerd in het verbeteren van de klantbeleving. Ze weet precies hoe winkels een blijvende indruk kunnen achterlaten op hun klanten.

“De leukste winkel is niet alleen een plek om te kopen maar een ruimte waar verhalen samenkomen en verbindingen ontstaan.”

Waar let de jury op?

Onze jury beoordeelt winkels op vier belangrijke criteria:

  1. Klantbeleving
    • Klantgerichtheid en gastvrijheid in de winkel
    • Professionaliteit en betrokkenheid van medewerkers
    • Inspelen op de behoeften en verwachtingen van klanten
  2. Winkelervaring
    • Fysieke winkelbeleving en de rol van medewerkers
    • Online zichtbaarheid en performance
  3. Maatschappelijke en Duurzame Impact
    • Bijdrage aan de lokale gemeenschap
    • Maatschappelijke waarde en duurzaam ondernemen
  4. Innovatie en Duurzaamheid
    • Originaliteit in concepten en aanpak
    • Toekomstbestendigheid van de winkel

Het proces

De stemmen per winkel worden geteld, daarna wordt gekeken naar de “kwaliteit” van de aanbevelingen. We selecteren dan een top 10 per categorie. Deze worden aan de jury voorgelegd. Dan blijft er van alle nummers 1 per categorie een top 12 over.  De jury beoordeelt de 12 genomineerden tijdens een (virtuele) tour langs de winkels en maakt gebruik van een gestandaardiseerd beoordelingsformulier. Elke winkel krijgt punten op de bovenstaande criteria, waarbij onafhankelijkheid en eerlijkheid centraal staan. Tijdens een speciaal jurydiner worden de winnaars bepaald en worden ervaringen en inzichten gedeeld.

Blijf op de hoogte

Wie wordt dé Leukste Winkel van Nederland? De uitslag wordt eind januari 2025 bekendgemaakt tijdens een feestelijke uitreiking. Volg ons op social media en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de verkiezing.

Joyce Verdijk

Joyce Verdijk

Intrapreneur