Én de 5 belangrijkste thema’s om rekening mee te houden.
De eindejaarsdrukte van 2024 moet nog komen. En dan nu ook al nadenken over je verwachtingen voor 2025? Ja, slim is het wel. Pas als je vooruitkijkt en je verwachtingen voor het nieuwe jaar inzichtelijk maakt met een begroting, zie je of én waar je je beleid voor 2025 moet aanpassen.
Focus op deze thema’s in 2025
Voor 2025 moet je als retailondernemer alert blijven op stijgende kosten en veranderende consumententrends. Succes ligt in het vinden van een balans tussen innovatie, duurzaamheid en een scherp oog voor klantbehoeften. De sleutel is het gebruik van technologie om processen te optimaliseren, een sterke omnichannel-strategie te voeren, en een toekomstgerichte aanpak te hanteren die inspeelt op nieuwe kansen.
Dit hoef je niet alleen te doen. Om het je makkelijker te maken, ontwikkelden we de prognosetool: een praktisch hulpmiddel waarmee je eenvoudig jouw begroting voor 2025 maakt.
Naar de prognosetool
Om je op weg te helpen, vind je hieronder een overzicht van de belangrijke thema’s om mee aan de slag te gaan voor 2025.
1. Kostenstijgingen en inflatiedruk
Uitdagingen:
- Hogere inkoopkosten: Grondstofprijzen blijven schommelen, maar ook logistieke kosten blijven waarschijnlijk hoog. Daardoor zullen de inkoopprijzen blijven stijgen.
- Energieprijzen: Vooral voor winkels met fysieke locaties kunnen stijgende energiekosten een zware last zijn.
- Lonen en personeel: Door krapte op de arbeidsmarkt en de inflatie zullen loonkosten blijven stijgen.
Advies:
- Automatisering: Onderzoek in hoeverre digitalisering en samenwerking met leveranciers een bijdrage kan leveren aan efficiënter werken, zodat je je kosten kunt verlagen.
- Tussentijdse cijfers: Maak gebruik van een rapportage per maand of kwartaal, zodat je op tijd kunt anticiperen op (onvoorziene) kostenstijgingen.
- Duurzaamheid: Investeer in energiezuinige oplossingen, zoals ledverlichting en zonnepanelen.
2. Veranderende klantbehoeften en klantdata
Uitdagingen:
- Veranderende klantreis: De weg die klanten afleggen naar jouw (online) winkel wordt steeds langer en complexer door alle digitale mogelijkheden en het veranderende consumptiegedrag.
- Personalisatie: Klanten verwachten steeds meer gepersonaliseerde aanbiedingen en ervaringen.
- Omnichannel: Consumenten shoppen steeds vaker via meerdere kanalen (online en offline).
- Toenemende concurrentie: De concurrentie van puur online spelers blijft toenemen.
Advies:
- Klantreis in kaart: Verdiep je in de reis die jouw klant maakt van vóór tot na een aankoop in jouw winkel. Door de customer journey in kaart te brengen, kun je je beter verplaatsen in (potentiële) klanten. En dat zorgt voor blijere klanten, een sterker merk, een hogere waardering en meer verkoop.
Download de brochure met uitleg over de vijf fasen van een klantreis en inspirerende voorbeelden van INretail-leden die uitblinken in een deel van hun klantreis. - Beleving: Maak van je winkel meer dan alleen een verkooppunt. Creëer belevingen, bijvoorbeeld met workshops of interactieve displays.
- Integreer online en offline: Zorg voor verbinding tussen je fysieke winkel en online platforms. Bied bijvoorbeeld aan dat consumenten hun online bestelling (gratis) in de winkel kunnen ophalen of retourneren. Optimaliseer je mobiele kanalen en zorg online voor een vergelijkbare merkbeleving als in je winkel: steeds meer aankopen worden immers online en via telefoon gedaan.
- Klantdata: Verzamel klantdata en zet deze in voor gepersonaliseerde marketing, zoals gerichte advertenties voor jouw specifieke doelgroep.
- Investeer in klanten: Bied trouwe klanten voordelen, zoals exclusieve kortingen of een betere gebruikservaringen. Met loyaliteitsprogramma’s stimuleer je klanten niet alleen om terug te komen; je verzamelt er bovendien waardevolle inzichten mee over jouw klanten en hun koopgedrag.
- Consistente merkbeleving: Zorg dat je branding overal klopt. Waar de consument jou ook tegenkomt: op social media, je website, je webshop of in je fysieke winkel: overal voelt jouw merk hetzelfde.
- Maak een marketingkalender. Dit helpt je bij het plannen van alle marketingactiviteiten die nodig zijn om jouw commerciële doelstellingen te behalen.
Tip: Inzicht in je klant met Whooz
Weet jij precies wie jouw klant is? Deze inzichten kun je inzetten in je marketinguitingen, je inkoop en je klantreis. Bij INretail werken we samen met Whooz, expert op het gebied van klantsegmentatie. Laat een klantrapportage opstellen en krijg daarmee inzicht in wie je klant is, waar deze klant zich bevindt in jouw verzorgingsgebied en hoe je ze het beste kunt bereiken. Neem voor meer informatie contact op met bedrijfsadviseurs Peter Wolfsen en Rob Drost. Zij informeren je hier graag over.
3. Groeikansen in duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid
Uitdagingen:
- Duurzame verwachtingen: Klanten verwachten steeds vaker dat merken zich inzetten voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
- Regelgeving: Wet- en regelgeving rond duurzaamheid wordt steeds strenger. Denk bijvoorbeeld aan rapportage-eisen.
Advies:
- Assortiment uitbreiding: Breid je assortiment uit met duurzame of lokaal geproduceerde producten om te laten zien dat je dit belangrijk vindt.
- Hergebruik: Onderzoek duurzame initiatieven, zoals verhuur, tweedehands verkoop of recycling van producten.
- Transparantie: Laat zien wat je doet op het gebied van duurzaamheid, maar voorkom greenwashing – een marketing truc waarbij je zegt ‘groen’ te zijn, maar dit in de praktijk niet bent.
4. Technologie en innovatie
Uitdagingen:
- Veeleisende klanten: Consumenten worden steeds veeleisender op het gebied van snelheid en gemak.
- Innovatie: Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, en er komen steeds meer nieuwe bij: denk aan artificial intelligence (AI) en augmented reality (AR).
Advies:
- Ontwikkelen: Verdiep je in AI om te leren hoe je dit op een passende manier kunt inzetten in jouw bedrijf. Bijvoorbeeld voor meer inzicht in klantgedrag, efficiënter voorraadbeheer en doelgerichtere marketing. Of onderzoek de mogelijkheden voor het aanbieden van virtuele paskamers of andere interactieve technologieën om de klantbeleving in jouw winkel te verbeteren.
- Samenwerken: Onderzoek de voor- en nadelen van samenwerking met lokale bezorgdiensten om ‘next day delivery’ of ‘same day delivery’ aan te bieden.
5. Concurrentie en positionering
Uitdagingen:
- Concurrentie: De concurrentie binnen de retail blijft hoog, vooral van internationale spelers.
- Prijs is niet altijd meer het belangrijkste: Klanten zijn bereid om verder te kijken dan alleen prijs, zoals service en unieke ervaringen.
Advies:
- Differentiatie: Bied iets wat anderen niet hebben. Of dat nu een unieke collectie is of uitzonderlijke service.
- Segmenteren: Probeer niet alles voor iedereen te zijn. Richt je in plaats daarvan op een specifieke doelgroep.
- Samenwerken: Werk samen met andere merken voor unieke productlanceringen of pop-up stores waarmee je je kunt onderscheiden van anderen.