Hoe kan ik mijn omzet optimaliseren en tegelijkertijd de oplopende kosten van mijn online activiteiten beperken? Dit was de vraag van een ondernemer.
Tijdens ons gesprek werd duidelijk dat hij samenwerkte met een reclamebureau, dat de opdracht had gekregen om de online marketing te verzorgen.
Het probleem? Er was geen duidelijk plan van aanpak. Het type klant dat de ondernemer wilde bereiken en waar deze klant zich bevond, was onbekend. Er was geen heldere basis voor de gemaakte keuzes en de ondernemer beschikte niet over voldoende kennis van dit complexe onderwerp. Dit resulteerde in hoge kosten zonder concrete resultaten, zoals omzetgroei of het bereiken van nieuwe klanten.
Wij zijn aan de slag gegaan en hebben met behulp van een Whooz-analyse een klantprofiel en een gebiedsprofiel opgesteld.
De kracht van klantprofielen
Het klantprofiel laat zien welk type klant tot je primaire doelgroep behoort. Dit geeft niet alleen inzicht in wie je klanten zijn, maar (nog belangrijker) ook hoe en met welke middelen je deze het beste kunt benaderen.
Een ander belangrijk inzicht uit deze analyse is waar je klanten vandaan komen. Met grote nauwkeurigheid kun je bepalen wat je primaire en secundaire verzorgingsgebied is (tot op postcode niveau).
Werk je samen met een reclamebureau? Dan kun je hen nu precies aangeven wie je klanten zijn én waar ze zich bevinden – zowel bestaande als potentiële klanten. Dit voorkomt dat er ongericht te werk wordt gegaan en bespaart onnodige kosten.
Ben je benieuwd hoe een Whooz-analyse eruitziet of wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen met omzetverhoging en kostenbesparing? Bekijk dan hier ons voorbeeldrapport en neem gerust contact op met Rob Drost en Peter Wolfsen, de bedrijfsadviseurs van INretail.
Bedrijfsadvies aanvragen