Natuurlijk, we willen mooie, nieuwe producten verkopen. Het liefst verantwoorde producten, op een duurzame wijze geproduceerd. En nog mooier als ze zo ontworpen worden dat ze ook in de afvalfase weer recyclebaar zijn.
Maar hoe zit het met de periode tussen de afvalfase en het moment dat een product jouw winkel verlaat? Hoe zorg je ervoor dat jouw producten zo lang mogelijk worden gebruikt en na een eerste leven óók een tweede leven krijgen? Ook daar kan je als ondernemer invloed op uitoefenen. Kijk naar de succesverhalen van Daan Engelen en Siep van de Reijt. Beiden zetten met een uniek businessmodel producten opnieuw op de markt, onder andere met behulp van Marktplaats.
Nieuwe schoenen met een klein gebrek
Daan Engelen begon twee jaar geleden met zijn bedrijf 95percent. Splinternieuwe schoenen die door een klein gebrek onverkoopbaar zijn geworden, geeft hij hier een nieuw leven. ‘Het liep meteen’.
In het magazijn van de schoenenwinkel van zijn vader zag hij stapels schoenen waar niets mee gebeurde. Het bleken ‘onparen’ te zijn, schoenen die door een fabrieksfout iets in grootte verschillen en daardoor onverkoopbaar zijn. Op Marktplaats krijgt Daan ze zo snel verkocht, dat hij zich realiseert dat er een markt voor is. Het leidt tot zijn eerste bedrijfje, ‘Onpaarschoenen.nl, waarmee hij de ongelijke schoenen verkoopt aan mensen die ongelijke voeten hebben en dus juist op zoek zijn naar twee verschillende maten. Een oplossing voor de drager én voor schoenenwinkels zelf.
Zo komt hij met steeds meer grote retailers om tafel en krijgt hij zicht op nog een andere reststroom: ‘klachtenparen’. Dit vormt de bron voor zijn tweede bedrijf 95percent, waarmee Daan klachtenparen opkoopt en repareert, waardoor hij nagenoeg nieuwe merkzoenen kan aanbieden tegen een korting die oploopt tot 75% van de oorspronkelijke prijs. De schoenen zijn voor 95% in orde en voor de laatste vijf procent zorgt hij samen met een team van vijf schoenmakers.
Lees het hele verhaal van DaanWintersport kán toegankelijk
Siep van der Eijt is nog maar 23 jaar, maar samen met Jim Strootman (29) runt hij al een goedlopend bedrijf. Door tweedehands wintersportspullen op te knappen en voor een betaalbare prijs aan te bieden maken ze de dure wintersport toegankelijk voor een breder publiek. En dat werkt!
De handel van de twee vrienden ontstond per toeval. Jim was drie jaar geleden op zoek naar een kwalitatief snowboard, maar schrok van de prijzen. Op Marktplaats zag hij hoeveel goede tweedehands materialen werden aangeboden én gezocht. Hij begon tientallen snowboards in te kopen, op te knappen en weer door te verkopen p en dat liep zo goed, dat hij een jaar later Siep erbij vroeg om ski’s te gaan verkopen.
Inmiddels hebben ze een winkel en een werkplaats. Elke ski en snowboard dat ze verkopen knappen ze daar eerst op, waardoor ze een jaar garantie kunnen geven. En daarmee zitten ze precies tussen een dure aanbieder en een goedkope aanbieder van tweedehandsspullen in waar je geen garantie op krijgt. ‘We zorgen er zo niet alleen voor dat tweedehands spullen niet op een vuilnisbelt belanden – doordat we ze opknappen, kunnen ze ook weer een lange tijd mee. We geven spullen letterlijk een nieuwe toekomst’, aldus Siep.
Lees het hele verhaal van Siep