De omzetstijging in de woonbranche is in het tweede kwartaal ongekend hoog: maar liefst 16,3% in de plus. Dit blijkt uit de omzetmonitor van INretail, de brancheorganisatie retail non-food.
Waar we in maart, vanwege de intelligente lockdown, de omzet flink zagen dalen (-10,3%), laat juni de zon weer schijnen voor woonretailers: gemiddeld +27% omzet. “Thuis wordt, juist nu, steeds belangrijker en dat zien we terug in de cijfers”, aldus Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen van INretail.
Verthuizen zet door
In het begin van de coronacrisis was het devies: thuisblijven en thuiswerken. Vanaf dat moment maakten we van ons ‘thuis’ een comfortabele en veilige omgeving waar gewerkt en geleefd wordt. Er is op een andere manier geld uitgegeven want: events, concerten en (sport)bijeenkomsten werden gecanceld, vakantieplannen zijn ingeperkt of uitgesteld en uitgaan is op anderhalve meter niet meer hetzelfde. Dit maakt dat ‘verthuizen’, de trend om te investeren in ons (t)huis, door de coronacrisis nog verder is versterkt en is een verklaring voor de omzetstijging.
Elke maand beter
De maand maart was slecht voor veel retailers, ook in de woonbranche. De lege winkelstraten en woonboulevards zorgden ervoor dat de orderintake soms zelfs meer dan halveerde. Aan de andere kant zagen we een snelle toename in de online omzet. Zeker op het gebied van minder dure meubels en woonaccessoires. Na het weekend van Pasen verbeterde de situatie snel. In april noteerden we al een omzetstijging van 3,6%, in mei 16,5% en in juni zelfs 27,1%. Bijna 80% van de woonwinkels realiseerde in het tweede kwartaal een omzetstijging. Cumulatief staat de woonbranche nu voor de eerste 6 maanden van dit jaar op een plus van bijna 11%.
Vooruitkijken
De coronacrisis heeft een enorme impact op onze economie. Dat maakt ver vooruitkijken lastig. “Met het sterke tweede kwartaal achter ons en de toegenomen aandacht voor ‘thuis’, ben ik optimistisch voor het derde en vierde kwartaal. Mits de overheid niet gedwongen wordt nieuwe beperkende maatregelen in te voeren”, aldus Bert-Jan van der Stelt van INretail.