Per dag worden er zo’n 200.000 artikelen die via internet besteld zijn retour gestuurd. 20% daarvan is niet meer voor de normale prijs te verkopen, wordt afgeprijsd, gaat naar een opkoper of wordt in het ergste geval vernietigd. Dit levert grote milieuschade op. Om dit misbruik van de retourmogelijkheid tegen te gaan is het retourvignet bedacht.
Misbruik
Bestellen via internet groeit enorm, de laatste jaren met dubbele cijfers. Webshops stimuleren dit sterk en om klanten te behouden maken ze het retourneren erg eenvoudig: de koper krijgt ruim de tijd om het artikel terug te sturen en vaak zijn er geen kosten verbonden aan het retourneren. Dit leidt tot grootschalig misbruik, waarbij klanten steeds schaamtelozer lijken te worden. Het komt voor dat mensen een skiuitrusting bestellen, die op de piste gebruiken en daarna gewoon terugsturen en geld terug willen. Flatscreens worden gekocht voor het voetbalseizoen en na het seizoen geretourneerd. Ook trouwjurken en andere feestkleding worden vaak gebruikt en daarna teruggestuurd. Met het retourvignet kan dit soort misbruik worden aangepakt.
Retourvignet
Het idee van het retourvignet is ontstaan door het Autobahnvignet: een sticker die je niet kunt verwijderen zonder het te vernielen. Het retourvignet is een sticker die geen lijm-of stickerresten achterlaat, maar die na verwijdering van kleur en samenstelling verandert, waarbij zelfs slechtzienden kunnen controleren of sticker verwijderd is geweest. Wanneer jij een product retour krijgt waarbij het retourvignet verbroken is geweest, hoef je als webshop niet meer het volledige aankoopbedrag terug te storten. Op die manier wordt dus retourmisbruik tegengegaan!
Zelf aan de slag
Wil jij met jouw webshop ook gebruik maken van het retourvignet? Kijk dan hier voor meer informatie.
Bron: Retourvignet.com