De Woonmonitor is HET consumentenonderzoek dat INretail samen met Markteffect uitvoert. Op basis van 20.000 respondenten geeft het belangrijke inzichten over de consumentenbestedingen in de woonbranche. Op 9 maart hebben wij de resultaten van de tweede helft van 2022 gepresenteerd aan de afnemers van de Woonmonitor. De komende maanden delen we een aantal belangrijke inzichten uit dit onderzoek met jullie.
De online en offline verdeling voor de productgroep vloerbedekking
Offline is nog steeds de belangrijkste aankoopplek voor vloeren (tapijt, laminaat, PVC-stroken, Vinyl-rollen en losse vloerkleden). In de 2e helft van 2022 is 86% van de omzet in vloeren offline gerealiseerd. Dat ligt op een lager niveau vergeleken met de eerste helft van 2022, waar het offline aandeel 90% was. Alleen in de lockdownperiode (1e helft 2021) is het online aandeel tijdelijk gestegen naar ca. 18%.
Kijken we naar afzet (stuks) dan zien we dat het online aandeel hoger ligt, namelijk 82%. Met name losse vloerkleden worden relatief vaak online verkocht (40%).
Deze cijfers tonen nog maar weer eens aan hoe belangrijk de fysieke winkel is als oriëntatie en aankoopplek voor vloeren. Het zien, aanraken, het advies en het specialisme dat nodig is om een vloer te leggen zijn voor de meeste consumenten essentieel bij de aanschaf van vloeren.
Detailinformatie is alleen inzichtelijk voor de afnemers van de Woonmonitor. Wil je daar meer over weten? Klik dan hier of neem contact met Bert-Jan van der Stelt (bjvdstelt@inretail.nl).