De Woonmonitor is HET consumentenonderzoek dat INretail samen met Markteffect uitvoert. Op basis van 20.000 respondenten geeft het belangrijke inzichten over de consumentenbestedingen in de woonbranche. Op 9 maart hebben wij de resultaten van de tweede helft van 2022 gepresenteerd aan de afnemers van de Woonmonitor. De komende maanden delen we een aantal belangrijke inzichten uit dit onderzoek met jullie.
De online en offline verdeling voor de productgroep raambekleding
Offline is nog steeds de belangrijkste aankoopplek voor raamdecoratie (binnenzonwering en gordijnen). In de 2e helft van 2022 is 80% van de omzet in raamdecoratie offline gerealiseerd. Dat ligt op een iets hoger niveau in vergelijking met de eerste helft van 2022, waar het offline aandeel 79% was. Alleen in de lockdownperiode (1e helft 2021) is het online aandeel tijdelijk gestegen naar ca. 31%.
Kijken we naar afzet (stuks) dan zien we dat het online aandeel hoger ligt, namelijk 28%. Met name binnenzonwering wordt vaker online gekocht in vergelijking met gordijnen.
Deze cijfers tonen nog maar weer eens aan hoe belangrijk de fysieke winkel is als oriëntatie en aankoopplek voor een raamdecoratie. Het zien, uitproberen gecombineerd en het belang van thuis laten inmeten is voor de meeste consumenten essentieel bij de aanschaf van raamdecoratie.
Detailinformatie is alleen inzichtelijk voor de afnemers van de Woonmonitor. Wil je daar meer over weten? Klik dan hier of neem contact met Bert-Jan van der Stelt (bjvdstelt@inretail.nl).