Op basis van 20.000 panelleden berekenen we uitkomsten door naar de gehele populatie van Nederlandse huishoudens. Deze uitkomsten geven belangrijke inzichten over landelijke consumentenbestedingen binnen de woonbranche. Op 9 maart hebben wij de resultaten van de tweede helft van 2022 gepresenteerd aan de afnemers van de Woonmonitor. De komende maanden delen we een aantal belangrijke inzichten uit dit onderzoek met jullie.
De online en offline verdeling in de meubelbranche
Offline is nog steeds de belangrijkste aankoopplek voor meubels. In de 2e helft van 2022 is 84% van omzet in meubelen offline gerealiseerd. Dat ligt op ongeveer hetzelfde niveau als in de eerste helft van 2022. Alleen in de lockdownperiode (1e helft 2021) is het online aandeel tijdelijk gestegen naar ca. 25%.
Kijken we naar afzet (stuks) dan zien we dat het online aandeel hoger ligt, namelijk 26%. Met name kasten en kleinmeubelen worden gemiddeld vaker online gekocht in vergelijking met banken en stoelen. Ruim 1/3e van de kasten wordt online gekocht.
Deze cijfers tonen nog maar weer eens aan hoe belangrijk de fysieke winkel is als oriëntatie en aankoopplek voor een meubels. Het zien, voelen en uitproberen gecombineerd met een goed advies is voor de meeste consumenten essentieel bij de aanschaf van een meubel. Daarbij moeten we wel aantekenen dat artikelen die minder adviesgevoelig zijn vaker online gekocht worden.
Detailinformatie is alleen inzichtelijk voor de afnemers van de woonmonitor. Wil je daar meer over weten, klik dan hier of neem contact met Bert-Jan van der Stelt (bjvdstelt@inretail.nl).