2022 was een bijzonder jaar. Een jaar met geluksmomenten waarin stevige coronamaatregelen grotendeels uitbleven en omzetten weer stegen, maar ook een jaar vol uitdagingen in de branche. In dit artikel blikken we terug op het jaar 2022 met cijfers uit de INretail Schoenmonitor.
Flinke plus in de omzet
Schoenretailers zien de omzet in het jaar 2022 gemiddeld uitkomen op een plus van +12% ten opzichte van 2021. Deze omzetplus wordt met name gerealiseerd door de relatief hoge omzetten in de eerste vier maanden en de laatste maand van 2022, als we vergelijken met 2021. Dit kunnen we deels verklaren doordat de winkels in 2022 gesloten waren van 1 tot en met 14 januari, waar de winkels in 2021 gesloten waren van 1 januari tot en met 28 april. Vanaf 2 maart 2021 was winkelen op afspraak toen mogelijk, maar dit deed natuurlijk wel veel met de omzet in 2021.
Waar komt de omzetplus vandaan?
De omzetstijging in 2022 wordt met name veroorzaakt door een stijging in het aantal transacties (+12%) en het aantal verkochte stuks (+7%). Gemiddeld gaven klanten per transactie ongeveer hetzelfde uit in 2022 als in 2021. Al met al haalt de branche dus een knap resultaat in 2022.
Marge soms onder druk
Deze cijfers laten zien hoe veerkrachtig de retailers in de schoenenbranche zijn; dat verdient een compliment. Echter zeggen deze cijfers niet direct iets over de brutowinstmarge. Ook het bedrijfsresultaat staat behoorlijk onder druk, mede door hoge huur- en energiekosten, oplopende personeelskosten en een onstabiele supply chain.
Fysieke winkel vs. online verkopen
De fysieke winkels zijn vooral verantwoordelijk voor de stijging in de totale omzetten ten opzichte van 2021. In de fysieke winkels zien we namelijk een stijging van maar liefst +26%. In de webshops zien we daarentegen juist een sterke omzetdaling van -12%.
Daling in online verkopen
Bij de webshops is zowel het aantal transacties (-19%) als het aantal verkochte stuks (-21%) in 2022 gedaald ten opzichte van 2021. Dit is deels te verklaren door de lange lockdown periode in 2021; de consument was toen ‘verplicht’ om schoenen via het online kanaal te kopen. Opvallend is wel dat de gemiddelde besteding via het online kanaal met +8% is gestegen. Kortom; in 2022 vonden er online minder transacties plaats dan in 2021, maar het gemiddelde orderbedrag lag wel hoger.
Fysieke winkel floreert
Bij de fysieke winkels is er een flinke stijging van het aantal transacties (+24%) zichtbaar in 2022. Retailers ontvingen meer klanten in de winkel en zij kochten ook meer. Ook het aantal verkochte stuks lag namelijk een stuk hoger (+16%) dan 2021. Opvallend is dat de gemiddelde besteding bij de fysieke winkel ongeveer gelijk is gebleven (+1%). Klanten gaven dus gemiddeld per transactie in de winkel niet meer uit dan in 2021, waar dat online wel het geval is. Hoewel de fysieke winkel in cijfers floreert is blijft het belangrijk voor schoenretailers om waarde toe te voegen aan hun producten. Wanneer dit niet, of in de ogen van de consument; te weinig, gebeurt is online een steeds beter alternatief.
Grootste groei
In alle segmenten in de schoenenbranche zien we groei. De grootste stijging zit in de omzetten bij de herenschoenen (+12%). Ook de damesschoenen (+6%) en kinderschoenen (+6%) hebben het jaar 2022 positief afgesloten als we vergelijken met 2021. De grote stijging in het heren-segment is opvallend, maar ook weer niet. We vergelijken met een covid-jaar; thuiswerken was de norm en ook waren er amper sociale gelegenheden waar de consument nieuwe items voor kocht. Wel zijn er grote verschillen waarneembaar tussen MKB-retailers en de grootwinkelbedrijven.
Vernieuwde INretail Marktmonitor
Omdat zowel seizoenen als duidelijke verkoopkanalen vervagen biedt INretail haar leden ruimer inzicht in de cijfers van de gehele sector. Vanaf 2023 zijn we daarom gestart met een vernieuwde INretail Marktmonitor waarin wekelijks marktinformatie en cijfers gemonitord kunnen worden over de branches fashion, schoenen én sport. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden of wil je je direct aansluiten? Neem gerust contact met ons op.
Klik hier voor meer informatie over de INretail Marktmonitor