2022 was een bijzonder jaar. Een jaar met geluksmomenten waarin stevige coronamaatregelen en negatieve reisadviezen grotendeels uitbleven en omzetten weer stegen. Maar 2022 was ook een jaar vol uitdagingen in de sportbranche en in de keten. In dit artikel blikken we terug op 2022 met cijfers uit de INretail Sportmonitor en inzichten uit het Sportfocus 2022 rapport.
Omzetplus in de sportbranche
Gemiddeld sluit de sportbranche het jaar 2022 positief af. We zien een gemiddelde omzetplus van +12% in de gehele branche. Vooral Q1 en Q4 zijn, traditiegetrouw, belangrijke perioden.
Resultaat drie hoofdcategorieën
De drie hoofdcategorieën in de sportbranche zijn hardwaren, schoenen en kleding. We zien zowel een flinke omzetplus in hardwaren als bij kleding. De enige categorie die wat achterblijft is de categorie schoenen. Deze is in 2022 in omzet vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van 2021.
Wandelen verliest aan omzetten
In de covid-tijd zag je al dat sporten en bewegen enorm toenam in populariteit onder consumenten. Vooral individuele sporten zoals wandelen en running wonnen toen aan populariteit; en dus aan omzet. Dit heeft grotendeels doorgezet in 2022. Echter zien we dat het segment wandelen aan omzet verliest. Dit kan twee redenen hebben. Enerzijds is het mogelijk dat de consument simpelweg voorzien is in artikelen om deze sport te beoefenen. Anderzijds heerst er schaarste op het gebied van wandelschoenen, onder andere door een grondstoffenterkort. Dit kan ook bijdragen aan de omzetdaling in dit segment.
Sport is meer dan sporten alleen
In 2022 kwam het sportfocus rapport uit. Dit rapport biedt sportretailers onder andere inzicht in groeiende segmenten, segmenten waar (nog) weinig concurrentie is en de motivatie van de Nederlandse consument om te sporten. Een tip voor jou als sportretailer; vraag het rapport aan en verdiep je in die motivatie. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat sporten in 2022 niet alleen om presteren en inspanning gaat. Sporten is een lifestyle geworden. Het gaat om bewegen, ontspanning, gezelligheid en gezondheid. Als je als sportretailer in staat bent de recreatieve of lage-intensiteit sporter aan je winkel te binden biedt dit veel omzetperspectief voor de toekomst, zeker in (sterk) vergrijsde verzorgingsgebieden.
Branches vervagen
De switch van sport naar lifestyle is ook in andere branches in de sector opgemerkt. Mode- en schoenenwinkels spelen steeds vaker in op de atheislure trends en voegen deze productgroepen toe in hun assortiment.
Padel blijft groeien
Een bekende en pijlsnelle groeier in de branche is padel. De banen schieten als paddestoelen uit de grond – het zijn er inmiddels meer dan 500 in Nederland – en het aantal spelers is inmiddels gestegen tot ruim 75.000, waarvan ruim 25.000 zijn aangesloten bij een vereniging.
Voetbal blijft stabiel
Ondanks het WK in Quatar dit jaar zien we geen grote omzetplus in het segment voetbal. Sportretailers hebben nauwelijks geprofiteerd van dit evenement, waar we in andere jaren duidelijk een omzetplus in dit segment zien ten tijden van een groot toernooi. Verrassend is dit echter niet, gezien het uitblijven van groot Nederlands succes, de felle kritiek op het evenement en het feit dat het toernooi dit keer plaatsvond in de winterperiode.
Actieve vakanties zijn hot
Na een lange covid-periode waarin vakanties veelal onmogelijk waren door reisverboden en negatieve reisadviezen, zijn actieve vakanties in 2022 weer hot. Wandel-, fiets-, golf- en skivakanties zijn flink in trek. De consument is bereid daar ook (flink) in te investeren. Hier profiteert de sportsector van.
Vernieuwde INretail Marktmotitor
Omdat zowel seizoenen als duidelijke verkoopkanalen vervagen biedt INretail haar leden ruimer inzicht in de cijfers van de gehele sector. Vanaf 2023 zijn we daarom gestart met een vernieuwde INretail Marktmonitor waarin wekelijks marktinformatie en cijfers gemonitord kunnen worden over de branches fashion, schoenen én sport. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden of wil je je direct aansluiten? Neem gerust contact met ons op.
Klik hier voor voor meer informatie over de INretail Marktmonitor