Begin 2015 kwam chef kok en wielrenfanaat Dave de Graaf solliciteren als restaurantmanager bij het nieuw te openen Rapha Sports in Amsterdam. Met 23 vestigingen wereldwijd en een fan-community (de Rapha Cycling Club) met meer dan 1 miljoen leden is Rapha steeds meer een mengeling geworden van een fietskledingwinkel en een vrienden-wielrenclub.
Ruim 5 jaar na dato vragen we Dave, inmiddels regionaal manager Benelux, hoe Rapha zo’n enorm mooi internationaal klantennetwerk heeft kunnen opbouwen. En of hij tips heeft voor zijn INretail-club-leden. Dave vertelt…
De RCC is in 2015 gestart als een soort loyalty-programma. Voor een bepaald bedrag werd je lid van de club en kreeg je extra’s als gratis koffie in alle winkels, kon je gratis een fiets lenen en spaarde je met je aankopen punten. Een club voor echte fans.
Inmiddels zijn de winkels clubhuizen geworden voor de leden, fietsontmoetingsplekken waar je heen kan als je in de buurt bent en waar je mede fiets-addicts kan ontmoeten. De winkels/clubhuizen zijn het hart van de club. Chapters die elkaar helpen, die hun fietsroutes delen, waar Jan en Alleman fietsvrienden worden en de wielrensport verbindt.
Vroeger gingen we naar de kerk om met gelijkgestemden samen te zijn. Nu gebeurt dat minder maar het zoeken naar verbondenheid blijft. Communities hebben deze rol misschien wel een beetje overgenomen.
Zelf bouwen aan een community? Lees de tips van Dave:
1. Vind de speciale deler
Zoek naar wat je onderling verbindt. En doe dat authentiek. Niet om meer geld te verdienen maar probeer andere mensen net zo enthousiast te krijgen over iets waar jij ook enthousiast over bent.
2. Sta achter je spullen
Waarom verkoop je wat je nu verkoopt? Ik geloof in de WHY, een sterke missie. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je medewerkers. We letten daar bij Rapha erg op. Een cv is voor mij vaak minder belangrijk dan het vuur dat in iemands ogen zit, en de passie die hij heeft voor de wielrensport.
3. Werk samen
En dan in de breedste zin, werk samen met andere winkels, de horeca, zzp’ers, de straat, noem maar op. Versterk elkaar, dat is nu zo belangrijk. In onze straat zit een horecazaak die het zwaar heeft. Ik heb ze gevraagd om tijdens de laatste etappe van de Tour de France een 4 gangen-diner te maken voor een groepje van de RCC. Gaan we samen, boven in ons magazijn (1,5-proof) de Tour kijken en ondertussen gezellig samen eten. Laatst heb ik ook een lokale ontwerper gevraagd om een shirt te designen voor onze leden; is een heel mooi shirt geworden, geïnspireerd op Nel Veerkamp.
4. Hou het niet te veel bij jezelf
Wees niet arrogant. Een club ben je namelijk samen. Klanten, personeel, iedereen heeft een specialisme. Wij zijn de beste club door de mensen die meedoen. Geef je personeel, of jouw klanten eens de vrijheid en het vertrouwen om zelf iets te organiseren. Daar komen de mooiste ideeën uit.
5. Vraag eens waarom iemand iets nodig heeft
Daar komen de mooiste verhalen uit. Doe het niet om te verkopen, wees ook blij met een goed gesprek en een klant die met een goed gevoel weggaat. Die komt namelijk weer terug. Door te vragen kom je achter zo veel meer informatie waardoor je beter kan adviseren, verbindt maar vooral op 1 lijn komt. Bij ons is dat vaak de passie voor wielrennen. Maar bij jou misschien de passie voor mooie stoffen, gave sneakers, bepaalde design meubels, of noem maar op.