Meer naamsbekendheid, in contact komen met je doelgroep of een extra kanaal waar je jouw producten kunt verkopen; het kan allemaal via social media. Maar om de juiste doelgroep te bereiken, heb je een social media kanaal nodig dat past bij je bedrijf en bij je doelgroep. Ieder social media kanaal heeft zijn eigen (primaire) doelgroep en imago. Hieronder vind je een overzicht van de vier grootste social media kanalen om te bepalen of jij ze wel of niet in moet zetten voor jouw winkel.
Facebook is nog altijd het allergrootste social media platform ter wereld; het social media kanaal telde in 2022 zo’n 10,3 miljoen gebruikers binnen Nederland. Richt jij je op een doelgroep met een leeftijd tussen de 25 en 75 jaar? Dan is Facebook een geschikt platform om jouw doelgroep te bereiken.
Via Facebook kun je berichten delen met foto’s en video’s en tekstupdates sturen met of zonder link naar jouw website. Gebruikers van Facebook zijn voornamelijk op zoek naar inspirerende, grappige en praktische content. Deel hier dus vooral interessante weetjes over jouw winkel en je team, updates over je nieuwe collectie of een praktische uitleg over jouw producten in de winkel. Denk daarnaast ook aan het delen van gewijzigde openingstijden of het voorstellen van een nieuwe collega.
In de afgelopen jaren is Instagram enorm gegroeid in aantal gebruikers. Niet enkel jongeren zijn actief op Instagram; de doelgroep is de afgelopen een stuk breder geworden. De doelgroep die je via Instagram heel goed kunt bereiken, is tussen de 15 en 45 jaar oud.
Instagram draait volledig om de visuele merkbeleving. Bij vrijwel iedere post moet je een afbeelding of video plaatsen. Vanzelsprekend is er weinig ruimte voor tekst, dus de beelden moeten veelzeggend zijn. Daarnaast is het belangrijk om video’s en foto’s te plaatsen van hoge kwaliteit om zoveel mogelijk volgers te bereiken.
Via Instagram zijn er veel mogelijkheden om interactie te krijgen met je volgers. Zo kun je via Instagram Stories, polls en vraagstickers delen waar jouw volgers op kunnen reageren. Daarnaast kun je via Instagram ook direct je producten verkopen door social shopping in te zetten. Doe je het niet met een origineel, kort filmpje waarin je samen met je collega’s een dansje doet in de nieuwe collectie (reels)? Dan doe je het waarschijnlijk met een mooie foto van jouw product(en) of je winkel. Er zijn veel mogelijkheden, maar onthoud; mooi beeld is de sleutel tot succes en wees daarin vooral creatief.
Tot slot heb je via Instagram een live functie. Daarmee kun je je volgers live meenemen door jouw collectie, kun je een vragenuurtje houden, kun je een digitale modeshow hosten of laat je een aantal nieuwe items zien.
TikTok
TikTok is niet meer weg te denken bij jongeren tussen de 9 en 24 jaar oud. Het draait in deze app om drie dingen: muziek, beeld en (tekst)effecten. De voor TikTok-gebruikers bekende “for you” pagina is de basis van de app. Hier komen video’s op te staan die op basis van hashtags, tekst en muziek als relevant worden gezien voor een persoon. Voor iedere gebruiker ziet die pagina er dus anders uit omdat het algoritme van TikTok razendsnel de voorkeuren van de gebruiker omzet naar content die voor hen (waarschijnlijk) interessant is. Wanneer jouw video op de “for you” pagina belandt, is de kans groot dat je hoge cijfers scoort.
Een dansje of grappige content werkt in het bijzonder goed op TikTok. Dus: trek je nieuwe collectie aan en doe er een leuk dansje in. Verras je volgers en zorg dat je iets origineels doet!
Een middelgroot platform dat zeker niet vergeten mag worden is Pinterest. Je mag het zien als een soort online prikbord waar foto’s op vastgemaakt kunnen worden. Je vindt er inspiratie voor recepten, interieurbeelden, klustips en reisinspiratie. Via dit platform bereik je vooral de doelgroep tussen de 20 en 50 jaar oud.
Kies een inspirerende, tijdloze afbeelding, plaats een ‘pin’ en plak de link naar je product of een blog om beter gevonden te worden. De pin verwijst dan naar de link op jouw website, wat zorgt voor extra veel bezoekers. Handig weetje: Pins op Pinterest worden maanden of zelfs jaren na publicatie nog getoond in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat jouw pins tijdloos zijn om er lang van te profiteren. Benoem daarnaast een aantal relevante zoekwoorden in de beschrijving voor nog meer bezoekers!