Hoe makkelijker je het maakt, hoe sneller je je doel bereikt

Gedrag ontstaat door de samenhang van drie factoren op hetzelfde moment; motivatie, ability en prompts. Ability is: hoe makkelijk of moeilijk is het gedrag dat je van je bezoekers vraagt? In de regel geldt dat hoe makkelijker je het gewenste gedrag maakt, hoe vaker het zal plaatsvinden. Als iets heel makkelijk is, of je laat het heel makkelijk lijken, is de drempel om het te doen lager en zullen dus meer mensen doen wat jij wil dat ze doen. Hoe je dat online voor elkaar krijgt? Dat leggen we je uit.

De 5 factoren die ability bepalen

Hoe makkelijk, of hoe moeilijk het gewenste gedrag is, is afhankelijk van;

  • Tijd; hoe meer tijd iets kost, hoe moeilijker
  • Geld; hoe duurder, hoe moeilijker
  • Mentale effort; hoe meer je hersenen moeten kraken, hoe moeilijker
  • Fysieke effort; hoe meer calorieën je moet verbranden, hoe moeilijker
  • Routine; hoe nieuwer het gedrag is, hoe moeilijker

Je moet deze vijf factoren zien als een schakelketting. De zwakste link in deze schakel van factoren maakt het gedrag moeilijk. Je moet gedrag dus in álle schakels zo makkelijk mogelijk maken om je bezoeker te overtuigen het gewenste gedrag te vertonen. 

Ability verhogen

Ability verhogen is, waar mogelijk, aan alle knoppen draaien. Bij iedere schakel vraag je jezelf af; kan het sneller/goedkoper/ makkelijker? De factor die je het best kunt beïnvloeden is mentale effort. Hieronder leggen we je uit hoe je dat kunt doen.

Onnodige afleidingen verwijderen

Dit is de goedkoopste manier om gedrag makkelijker te maken. Dat doe je onder andere door concurrerende prompts te verwijderen. In dit artikel lees je meer over prompts. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het verwijderen van onnodige banners – die afleiden van het maken van de keuze – en het herschrijven van (te) lange (introductie)teksten. 

Kortere teksten

Als je woorden uit een tekst haalt, maak je het je bezoeker makkelijker om de tekst te lezen. Het kost immers minder tijd en moeite om de tekst dan te lezen. Daarvoor gebruiken we de ‘Jenga-techniek’. Het doel van deze techniek is woorden uit een tekst te halen zonder dat je inlevert op de inhoud. Met minder woorden, precies evenveel zeggen dus. Gemiddeld kun je met 50% minder woorden precies evenveel zeggen. Probeer het maar eens!

Aantal keuzeopties verkleinen

Kiezen uit veel opties is moeilijk; het kost veel mentale effort. Een overload aan keuzes zorgt ervoor dat iemand niet kiest. Het verminderen van keuzes op hetzelfde moment – op dezelfde pagina – lijdt tot meer conversie. De vuistregel hier is: zorg ervoor dat je bezoeker niet meer dan vijf opties heeft om uit te kiezen. Je kunt dit op twee manieren doen:

  1. Verminder het aantal keuze opties door minder aan te bieden;
  2. Laat je bezoeker eerst een keuze maken voor een categorie (en subcategorie) en laat vervolgens gespecificeerde keuzeopties zien.

Herkenbaarheid verhogen

Het klinkt zo simpel: gebruik design patronen die bekend zijn voor je bezoeker. Iemand die – bij wijze van spreken – de taal niet spreekt, moet probleemloos kunnen navigeren in je site. Dit gaat vaker fout dan je zou denken. Houd daarom de volgende stijlregels aan:

  • Plaats je logo altijd linksboven in je website
  • Maak je logo klikbaar; wanneer je op het logo klikt ga je naar de homepage
  • Plaats het winkelmandje altijd rechtsboven in het scherm
  • Plaats de ‘Call to action’ altijd onder een formulier of tekst
  • Plaats de contactpagina altijd rechts in het menu

Gedrag makkelijk laten lijken

Hoe moeilijk iets is, is niet hetzelfde als hoe moeilijk iets voelt. Vertel je bezoeker dus hoe makkelijk het gedrag is. We zijn als mens sneller geneigd gedrag te vertonen als we het idee hebben dat het makkelijk is. Plus: als we ergens aan begonnen zijn, willen we het graag afmaken. Dat zit nou eenmaal in onze aard. Het beste moment om dit te doen is direct voor- of nadat je het gewenste gedrag vraagt van je bezoeker. Bijvoorbeeld: zet onder een knop ‘Stel je ideale bank samen’: ‘Stel jouw ideale bank samen in 3 simpele stappen’. Of, wanneer je je bezoeker vraagt een profiel aan te maken: ‘Een profiel aanmaken kost slechts 1 minuut’.

Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.