Waardentrend | Mind The Gap 3

Waardentrend | Mind The Gap

11 april 2022

Kenmerkend voor de waardentrend Mind the Gap is de afkeer van grote, drastische veranderingen. Corona en het coronabeleid spelen hierin een grote rol. Een deel van de maatschappij voelt zich tekortgedaan, niet gehoord. De kans op radicalisering ligt op de loer, waarbij deze tendens zich keert tegen verandering en verlangen naar hoe het was. Er is wantrouwen tegen de overheid en onvrede over vrijheid beperkende maatregelen en sociale ongelijkheid.

Toch is dit geen waardentrend die alleen gebaseerd is op traditie. De afkeer uit zich namelijk ook in systeemverlaters die juist een nieuwe levenswijze omarmen. Pioniers die off the grid leven, die autonomer, zelfvoorzienender, duurzamer en betekenisvoller willen leven dan nu de standaard is. Denk ook aan privéscholen met hun eigen curriculum, of mensen die wonen en werken vanuit een camperbusje. Perspectief bieden en de toekomst inzichtelijk en aantrekkelijk maken kunnen ervoor zorgen dat we deze mensen erbij houden.

Stijltrend | Quiet Glamour

De drastische veranderingen van de huidige tijd kunnen voor veel consumenten beangstigend zijn, zoals Corona, het coronabeleid, de oorlog in Oekraïne en het verlies van koopkracht. Een deel van de maatschappij voelt zich tekortgedaan, niet gehoord. De kans op radicalisering ligt op de loer, waarbij deze tendens zich keert tegen verandering en verlangen naar hoe het was. Hierdoor ontstaat een trend naar nostalgie. Je omringen met producten en materialen die een bekend en vertrouwd gevoel geven.

In deze trend wordt teruggegrepen naar de luxe van de jaren ‘20 en midcentury van de vorige eeuw. Ondanks dit zijn de vormen strak en sober, maar wel elegant. Een modernistische look met klassieke invloeden. Opvallend is het duidelijke kleurpalet van donkerrood, smaragdgroen en kobaltblauw. Ook de ruitdessins die vaak diagonaal geplaatst worden vallen op.

Oude iconen herleven in een eigentijds vormgeving, zoals de rookstoel, het dressoir of het bureau. Zoals de naam van deze trend al doet vermoeden is het een trend van contrasten: de producten zijn eenvoudig, maar stralen ook luxe uit, ze zijn herkenbaar, maar hebben toch een nieuwe vormgeving.

Kernwoorden

Luxe, retro, midcentury, kwalitatief design, detailering, vertrouwd, herkenbaar, modern classics en elegant.

Vormen

De vormentaal is elegant en tijdloos, vaak geïnspireerd op bekende klassieke interieuriconen.

Kleurgebruik

Het kleurgebruik is krachtig. Het draait om het klassiek geïnspireerde kleurcontrast van blauw, groen en rood. Door toevoeging van roze en fris mintgroen wordt dit traditionele kleurgebruik nieuw leven ingeblazen. Goud maakt de elegante uitstraling van deze kleurkaart compleet.

Materialen

De gebruikte materialen zijn kwalitatief en luxe. Er is marmer in verschillende kleuren, geglazuurd keramiek, fluweel, zijde, fijn leer, (imitatie)bont, luxe hout zoals walnoot, geslepen glas, goud en koper.

Dessins

De dessins hebben een klassieke uitstraling. Ruiten, vooral in diagonale plaatsing, worden opvallend veel toegepast. Soms zijn er geometrische patronen die alleen in de verte nog aan klassieke ruitpatronen refereren. Daarnaast zijn er ruimtelijke geometrische patronen, zoals boogvormen en marmerprints

Meer ontdekken over de andere 3 woontrends

Waardentrend | Instant Perfect 3

Waardentrend: Instant Perfect | Stijltrend: Sustainable Hedonism

In het interieur wordt de behoefte aan een gladgestreken leven vertaald naar een luxueuze en toch rustgevende binnenruimte, waarbij het gebruik van natuurlijke materialen en kleuren centraal staat.

Meer inspiratie
Waardentrend | Earthgency 3

Waardentrend: Earthgency | Stijltrend: Existential Power

Earthgency staat voor de urgentie van klimaat en het besef dat we zelf onderdeel van de natuur zijn. De natuur is een ontzagwekkend element in onze leefomgeving. Dit zien we terug in de vormgeving in en om het huis.

Meer inspiratie
Waardentrend | Metamorph Reality 3

Waardentrend: Metamorph Reality | Stijltrend: Layered Spaces

Ingegeven door het door de urbanisatie en het steeds kleiner wordend woonoppervlak aan de ene kant en de behoefte om meerdere functies aan eenzelfde ruimte toe te dichten aan de andere kant, verandert ons interieur.

Meer inspiratie

Advies nodig?

Heb je vragen over de woontrends? Bijvoorbeeld hoe je ze kan vertalen naar je eigen winkel? Neem contact met mij op, ik help je graag verder!

Contacteer de adviseur Bel ons
Anna Hutten

Anna Hutten

Brancheadviseur wonen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.