Door onder andere de urbanisatie en de gevolgen van corona zien we steeds meer hoe functies in elkaar schuiven. Denk aan wonen en werken in één huis, het in elkaar schuiven van stad en natuur, van binnen en buiten. Dit is een verschijnsel van fysieke ruimten die elkaar overlappen. Daarnaast ontstaat er een nieuw fenomeen, de metaverse, een nieuwe fase van het internet, waarbij het internet een 3D-beleving gaat worden. Ook hier zullen tijd en plaats in elkaar vloeien. Bij elkaar levert dit nieuwe mogelijkheden. Het lijkt alsof we ons leven kunnen uitklappen en in elkaar kunnen schuiven, het gaat hierbij om de elementen: plaats, tijd, functie en realiteit. Dit multi-dimensionale leven vormt de inhoud voor de waardentrend Metamorph Reality.
In deze multi layered reality waar plaats, tijd, functie en realiteit door elkaar lopen, is er steeds minder ruimte tussen de echte en de onlinewereld. Dit geeft mensen de mogelijkheid om meer dimensies toe te voegen aan hun leven. Online ervaar je tenslotte ultieme vrijheid zonder beperkingen. Alsof je de werkelijkheid verlengt waardoor echt alles mogelijk is: nieuwe ervaringen maar ook nieuwe producten. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de voorbereidingen die Zara momenteel treft voor een verkoopconcept in de metaverse waarbij je de collectie zowel digitaal kan aanschaffen voor je avatar in de virtuele wereld, als voor jezelf in de echte wereld.
Stijltrend | Layered Spaces
Ingegeven door het door de urbanisatie en het steeds kleiner wordend woonoppervlak aan de ene kant en de behoefte om meerdere functies aan eenzelfde ruimte toe te dichten aan de andere kant, verandert ons interieur. Hierdoor ontstaan vertrekken die multifunctioneel zijn en een gelaagdheid in zich lijken te dragen. Denk hierbij nog steeds aan oplossingen voor o.a. thuiswerkplekken. Met kamerschermen en multifunctionele meubels worden ruimten handig omgevormd naar verschillende functies.
Om de gelaagdheid te versterken zien we ook op muren en bij wand- en vloerdecoratie vlakken ontstaan die in elkaar grijpen of over elkaar lijken te vallen. Er wordt gespeeld met effecten die het gevoel geven dat er meer ruimte is dan alleen het fysieke oppervlak. Deze ruimtelijkheid lijkt overeen te komen met de ontwikkeling op internet, waar we door de metaverse binnenkort ook een meer ruimtelijke ervaring van het internet zullen gaan krijgen.
Het kleurgebruik wordt ingezet om dit effect te versterken. Om dit te bereiken kunnen verschillende soorten kleurcontrast gebruikt worden, zoals: licht/donker, warm/koud en helder/vergrijsd
Kernwoorden
Gelaagd, met diepte, multifunctioneel, inklapbaar-uitklapbaar, ruimtebesparend en vindingrijk.
Vormen
De gebruikte vormen zijn redelijk basic en terug te voeren tot rechthoek en cirkel. Vaak overlappen verschillende vormen elkaar of lijken ze elkaar te doorsnijden. Daarnaast hebben veel meubelstukken ook afgeronde vormen.
Kleurgebruik
De gebruikte kleurkaart is divers en is bewust opgebouwd uit licht en donker, warm en koud en fel en vergrijsd. Door deze kleurcontrasten te gebruiken in een setting wordt deze ruimtelijker. De colour keys geven aan hoe je hiermee om gaat. De kleuren bovenaan geplaatst in de kleurcombinaties komen naar je toe en de kleuren onderaan geplaatst gaan van je af.
Materialen
Over het algemeen zijn de materialen glad en onuitgesproken. Waar mogelijk worden de materialen in contrast toegepast waardoor het product of de ruimte een extra dimensie krijgt.
Dessins
De gebruikte dessins bestaan vaak uit vlakken die elkaar overlappen of doorsnijden. Meestal gebeurt dit in een rechte lijn en soms in een diagonale lijn. Door deze overlappingen ontstaan onverwachte vormen en vlakverdelingen. Dit wordt ook toegepast op transparant of semitransparant materiaal
Meer ontdekken over de andere 3 woontrends
Waardentrend: Instant Perfect | Stijltrend: Sustainable Hedonism
In het interieur wordt de behoefte aan een gladgestreken leven vertaald naar een luxueuze en toch rustgevende binnenruimte, waarbij het gebruik van natuurlijke materialen en kleuren centraal staat.
Meer inspiratieWaardentrend: Earthgency | Stijltrend: Existential Power
Earthgency staat voor de urgentie van klimaat en het besef dat we zelf onderdeel van de natuur zijn. De natuur is een ontzagwekkend element in onze leefomgeving. Dit zien we terug in de vormgeving in en om het huis.
Meer inspiratieWaardentrend: Mind the Gap | Stijltrend: Quiet Glamour
Een deel van de maatschappij voelt zich tekortgedaan, niet gehoord. De kans op radicalisering ligt op de loer. Hierdoor ontstaat een trend naar nostalgie. Je omringen met producten en materialen die een bekend en vertrouwd gevoel geven.
Meer inspiratie